3. Conèixer els diferents tipus de diversitat cultural
Aquest treball està pensat per a nens de cicle mitjà. Treballarem les diferents cultures que hi ha dins la classe en qüestió. Nosaltres suposem que es tracta d’una classe on hi ha la cultura catalana, senegalesa, marroquina i japonesa.
Desenvolupament de l’activitat:
El treball es realitzarà de manera que es dividirà la classe segons les cultures que hi hagin a la classe o bé que es vulguin tractar. En el nostre cas, dividiríem la classe en quatre grups (ja que hi han quatre cultures) i a cada grup, se li adjudicaria una cultura diferent. Es tracta que els nens busquin informació sobre aquesta, tant a nivell geogràfic, com la llengua que es parla, el tipus de fauna i flora que tenen...A més, hauran de pensar en un taller de cuina del país, una festa o tradició significativa i un joc típic. Per facilitar-los la feina, se’ls donarà una fitxa que hauran d’emplenar.
Objectius:
- Identificar elements característics de cada cultura.
- Aprendre a valorar altres cultures.
- Situar geogràficament la provinença de les cultures.
- Saber treballar en grup.
L’avaluació:
Consistirà en avaluar si han sigut capaços de buscar la informació de cada cultura de manera adequada, si han trobat cada apartat que se’ls demanava i si han aconseguit fer un bon treball en equip.
Exemple de la cultura musulmana
Descripció de l’activitat | Taller de cuina: Confecció de taboulé a la classe Preparació: Procés de realització Posar la sèmola en un recipient, amb dos gots d'aigua freda. Remenar i esperar una hora a que s'infli. Tallar els tomàquets a daus, traient la pell si voleu. Fer el mateix amb la ceba, i el cogombre. Netejar el julivert i la menta i tallar-la molt finet. Barrejar-ho tot, afegir l'oli, el suc de la llimona, sal, pebre i paprika (pebre vermell dolç). Posar-ho a la nevera una hora. |
Paper del mestre/a | El mestre no haurà d’ajudar als nens a realitzar l’activitat. El mestre ha de vetllar per la seguretat dels alumnes, controlar que tot vagi bé. |
Paper de l’alumne/a | L’alumne, haurà de fer el taboulé tot seguint, per ordre, els passos indicats. Haurà de saber treballar en grup i respectar als companys. |
Agrupament de l’alumnat | Els nens s’ajuntaran en grups de 4/5. |
Materials/recursos necessaris | Ingredients: 200g de sèmola de gra dur, de tamany mig 4 tomàquets ben madurs 3/4 de cogombre 100g de ceba menta (un paquet) julivert (un bon farcell) 1/2 got d'oli 1 llimona Sal, pebre i paprika Materials: Una bàscula, un got, quatre ganivets, una cullera, un vol gran i un taulell per tallar. |
Espai | Aquesta activitat es realitzarà a la mateixa classe, agrupant les taules per tal de que hi cavin tots els alumnes. Un cop acabada l’activitat, hauran d’anar a la cuina per guardar el menjar a la nevera. |
Temps de durada | ¾ d’hora. |
Descripció de l’activitat | Taller del joc: El Tihbat Es juga en un taulell formada per dos files amb dos forats. Al principi hi ha set peces en cada forat. Cada jugador és l’amo dels dos forats que tingui més a prop d’ell. El joc es juga per torns. En el seu torn, un jugador agafa totes les llavors d’un forat en el seu costat del taulell, i es distribueixen cap a l’esquerra, un per cada forat, en els forats següents, a partir del forat del mateix forat agafat. Si la última peça cau en un forat en el costat del jugador, i el contingut d’aquest forat convertit en un número de dues peces, no més de vuit (és a dir, de dos, quatre, sis o vuit) aquests són capturats pel jugador. El guanyador és el jugador que més captura les llavors té. |
Paper del mestre/a | El mestre ha de supervisar de que els alumnes no facin trampes. |
Paper de l’alumne/a | L’alumne ha de saber jugar respectant els torns, sense fer trampes. L’alumne haurà de saber guanyar i perdre. |
Agrupament de l’alumnat | Els alumnes s’agruparan de cinc en cinc en cinc, per tal que no hagin d’esperar gaire a que el seu torn arribi, així estaran contínuament jugant. |
Materials/recursos necessaris | Es necessita un taulell per cada cinc nens. Es necessiten llavors, per cada nen, unes trenta. |
Espai | Aquesta activitat es pot realitzar a la classe, al gimnàs, al pati... |
Temps de durada | Aquesta activitat durarà uns 50 minuts. |
Descripció de l’activitat | Taller: Conèixer la tradició de la henna i saber-la aplicar. La henna és una planta de la que es recullen les fulles, es sequen i es trituren fins convertir-les en una pols fina que s’utilitza per tenyir, és la pols de la henna. És una planta gran de flors blanques petites i oloroses que creixen en climes càlids per el que podem trobar-la en països com Àsia, Marroc, Egipte... Passem la pols de la henna per un col·lador. Desprès col·loquem unes culleres de pols de henna en un bol. Finalment agreguem una mica de sucre, desprès una mica de suc de llimona, una mica de cafè ben calent i finalment una mica d’oli d’eucaliptus. Per acabar, ho barregem bé, tapem el bol i el cobrim amb un paper film, desprès ho deixem reposar uns minuts. Per aplicar-ho, cal un con. Es pot fer tallant una cantonada d’una bossa. Col·loquem la henna dins la bossa. Desprès podem començar amb el Mehandi (dibuix amb la henna). Quan acabem, ho tapem amb paper film i procurem no moure’ns. |
Paper del mestre/a | El mestre ha de vetllar per la seguretat dels seus alumnes, han de vigilar que ho facin bé i ajudar-los si cal en algun moment determinat. |
Paper de l’alumne/a | L’alumne ha de ser pacient, ha de tenir traça pintant i si més no, intentar fer el dibuix lo millor possible. |
Agrupament de l’alumnat | Aquesta activitat la podran fer en grups de sis persones. Fem grups petits per tal de que tots hi col·laborin. Els grups han de ser de nombres parells per tal de que alhora de fer el dibuix no es quedin desaparellats. |
Materials/recursos necessaris | Necessitem un colador, un bol i una cullera, per cada grup. També necessitarem la pols de la henna. |
Espai | Aquesta activitat es farà a la mateixa aula. |
Temps de durada | Durarà una hora. |